27100, м. Новоукраїнка, вул. Соборна, 59   e-mail: inbox1@nu.kr-admin.gov.ua
Про адміністраціюПро район Економіка Сільське господарство Соціальна сфера Контакти

Адміністративні послуги

Нормативно-правові акти

Звернення громадян

ЦНАП

Регуляторна політика

Державні закупівлі

Фінанси

Консультації з громадськістю

Доступ до публічної інформації

Запобігання проявам корупції

Громадська рада

Молодіжна рада

Реагування на критику

Архітектура та ЖКГ

Інформація для виборців

Архів

Відкриті дані

Територіальні органи

Органи місцевого самоврядування

Військовозобов'язаним

Європейський вибір

Запрошуємо до обговорення

 
 
Головна

«Плата за землю – вагоме джерело доходів місцевих бюджетів»

З 01 січня 2015 року плата за землю, яка справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, належить до місцевих податків, встановлення яких здійснюється органами місцевого самоврядування у порядку, визначеному Податковим кодексом України (далі – Кодекс).

Сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів (пункт 12.3 статті 12 Кодексу).

Статтею 7 Кодексу визначено загальні засади встановлення податків і зборів, зокрема, під час встановлення податку можуть передбачатися пільги та визначено порядок їх застосування.

Відповідно до пункту 284.1 статті 284 Кодексу органам місцевого самоврядування надано повноваження щодо встановлення ставок плати за землю та пільг щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.

На сьогоднішній день велика увага приділяється питанням фінансової децентралізації та важливості збільшення фінансової достатності місцевих бюджетів для розширення їх можливостей щодо фінансування покладених на них функцій та задач. В цьому сенсі особливого значення набуває дослідження джерел формування доходів місцевих бюджетів, їх аналіз з метою виявлення існуючих недоліків та резервів їх збільшення. Тому, особливого значення набувають питання дослідження місцевих податків та збори як джерело наповнення місцевих бюджетів.

Плата за землю – обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Цей платіж у повному обсязі надходить до місцевого бюджету.

Відповідно до п. 287.1 ст. 287 Податкового кодексу України, власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Плата за землю стягується у двох формах: 1) у формі земельного податку або 2) орендної плати (з ділянок державної і комунальної власності, наданих в оренду).

Обсяг надходжень залежить від кількох складових:

виду цільового призначення землі (загального користування, сільськогосподарські угіддя, землі під лісами, ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання, чи землі, звільнені від оподаткування (наприклад, землі сільськогосподарських угідь у тимчасовій консервації, землі під дорогами загального користування, релігійними організаціями, кладовищами і т. п.);

категорії власника чи землекористувача та її права на пільгу (наприклад, звільнені від сплати податку (в межах певних площ) фізособи (пенсіонери, інваліди І і ІІ груп, багатодітні та ін.), юридичні особи (дитсадки та школи, державні та комунальні дитячі санаторно-курортні заклади та ін.));

наявності чи відсутності нормативної грошової оцінки землі (НГО) (з урахуванням коефіцієнта індексації), яка є базою справляння податку (за її відсутності за одиницю беруть нормативну грошову оцінку одиниці площі ріллі по області);

ставки податку, яка залежить від виду цільового призначення землі та НГО.

Плата за землю є вагомим джерелом доходів місцевих бюджетів (табл. 1)

Провівши аналіз надходжень по Кіровоградській області від плати за землю у І кварталі 2018 року органи місцевого самоврядування отримали:

- 108,071 млрд. грн від плати за землю (орендна плата від юридичних осіб);

- 15,131 млрд. грн від плати за землю (орендна плата від фізичних осіб);

- 23,525 млрд. грн від плати за землю (земельний податок від юридичних осіб);

- 2,447 млрд. грн від плати за землю (земельний податок від фізичних осіб);

від плати за землю у І кварталі 2019 року органи місцевого самоврядування отримали:

- 131,502 млрд. грн від плати за землю (орендна плата від юридичних осіб);

- 15,229 млрд. грн від плати за землю (орендна плата від фізичних осіб);

- 35,211 млрд. грн від плати за землю (земельний податок від юридичних осіб);

- 3,130 млрд. грн від плати за землю (земельний податок від фізичних осіб);

Проведений аналіз надходження плати за землю дозволив зробити наступні висновки: – плата за землю є значним джерелом формування доходів місцевих бюджетів; – за аналізований період спостерігається тенденція до збільшення обсягів плати за землю в доходах місцевих бюджетів; – орендна плата має ключову роль в складі плати за землю.

Підводячи підсумки справлення плати за землю варто наголосити, що існує ряд недоліків, що вимагають негайного вирішення. Виходячи з цього, пропонуються наступні напрями удосконалення плати за землю, а саме:

-  договори оренди земельних ділянок набувають чинності лише після їх державної реєстрації;

-  при передачі в оренду земельних ділянок слід ретельно підходити до укладання договорів оренди, передбачаючи в них всі можливі умови, які стосуються використання землі та орендної плати;

-  встановлення ставок плати за землю в межах граничного розміру.

 Маєте проблеми зору?
Для збільшення розміру шрифта натисніть на клавіатурі одночасно 
"Ctrl" і "+"

Толерантне ставлення до людей з інвалідністю